Bli scout i Viggbyholms sjöscoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Fyll i uppgifterna nedan så hör vi av oss till dig inom kort. Alla över 8 år är välkomna och det går bra att bli scout när som helst i livet – som aktiv scout, funktionär eller ledare. Välkommen !

Viggbyholms Sjöscoutkår

I Viggbyholms Sjöscoutkår ägnar vi oss åt traditionell scoutverksamhet med ett fokus på sjöliv och segling. I kåren har vi cirka 25 båtar av olika typer lämpliga för olika åldrar.

Veckomöten

Varje avdelning träffas en kväll i veckan. Så länge vädret och ljuset tillåter ägnas de flesta av våra möten åt segling. När det inte är seglingssäsong gör vi andra scoutaktiviteter tillsammans, så som matlagning (gärna på stormkök), pyssel, hantverk, eller bara har det mysigt tillsammans, gärna vid en lägereld.

Läger, hajker och utflykter

Förutom veckomötena genomförs ibland även olika aktiviteter, utflykter och hajker (kortare läger) på helger eller andra veckodagar.

Scoutårets höjdpunkt brukar vara ett sommarläger dit man åker tillsammans med scouter från alla kårens avdelningar.

Simkunnighet

Eftersom vi rör oss mycket på och kring vattnet så har vi av säkerhetsskäl krav på simkunnighet 200 meter . I övrigt finns det inga krav på förkunskaper för att bli scout hos oss.

Medlemsavgift

Följ denna länk till våra nu gällande medlemsavgifter. (Här kommer snart länk)

Åldersgrupper och avdelningar

Vi är indelade efter ålder. Läs mer om alla avdelningar >>