Unga och vuxna ledare

I Viggbyholm har vi både vuxna (de flesta med ett eget barn i sin avdelning) och äldre scouter som är ledare. Som ledare arbetar man i ett team i en avdelning, där man planerar och genomför verksamheten tillsammans.

Varför bli ledare?

Det är både roligt och stimulerande att vara scoutledare. Som vuxen ledare följer man normalt med sitt eget barn upp i avdelningarna när det blir äldre. Man får möjlighet att följa med barnets utveckling i dess samspel med andra jämnåriga på en helt annan nivå än i hemmet.

Närvaro

Som ledare förväntas man vara med på de flesta veckomötena och även ibland på hajker och läger för att säkerställa att verksamheten fungerar och bedrivs på ett säkert sätt. Normalt är det inte problem om man måste stå över någon enstaka gång, då man är en del av ett team, men det är viktigt att man hela tiden stämmer av med de andra ledarna så att man inte måste ställa in möten.

Utbildning

Scouterna genomför ledarutbildningar regelbundet, och vi ser helst att våra ledare åtminstone går kursen Leda Scouting under sitt första år som ledare. (Kåren står för kursavgiften).

Medlemsskap

Alla ledare ska vara medlemmar i kåren, för att försäkringar ska gälla och för att kårstyrelsen ska ha kontroll på vilka som är ledare i kåren. Ledare får rabatt på medlemsavgiften för ett av sina barn.

När man fått erbjudande att bli ledare ansöker man om medlemskap i kåren på samma sätt som för sitt barn.