Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Scoutdräkten

Scouter har alltid burit scoutdräkt och olika varianter finns i hela världen. Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja.

När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

När scoutrörelsen startades i början av 1900-talet infördes scoutdräkten av just dessa anledningar. Vanliga kläder var vid den tiden inte lämpliga för rörliga lekar och friluftsliv. Grundaren Robert Baden Powell menade också att en enhetlig dräkt minskar skillnader som finns mellan olika sociala grupperingar i samhället.