Vill du utveckla ditt ledarskap, eller andra färdigheter genom att gå utbildningar, så kan kåren bidra till kurskostnaden. Det finns ett brett utbud – både ”på plats” och webbaserade utbildningar. Vill du gå utbildning – kontakta ledaransvarig i styrelsen. Det finns möjlighet att få hela eller delar av en scoutledarutbildning betald.

Trygga möten

Vår kår skall vara en trygg plats – vi som ledare har ett stort ansvar. Vi ser därför gärna att alla våra ledare, funktionärer och styrelseledamoter går den gratis webbaserade utbildningen – Trygga möten. Den gör du från din dator och du får ett intyg vid slutförandet.

Scoututbildningar  som  är  aktuella våren 2014

Alltid  redo  –   vi  ska  känna  oss  trygga  i  våra  roller  samt  roade  av  vår  verksamhet!

Lys  upp  i  mörkret,  gå    Ljusspårskurs  14-­‐16  februari  –  Utmanare,  rover,  ledare  Kursen  vänder  sig  till  dig   som  är  15  år  eller  äldre  och  vill  lära  dig  mer  om  ljusspår.  Det  spelar  ingen  roll  om  du  har  gjort  egna   ljusspår  innan  eller  aldrig  har  gjort  det.  (Vi  använder  oss  av  ljusspårsboken  som  finns  att  köpa  i   scoutshopen.)
Andra  kurser  och  utbildningar

Alla  24  januari-­‐

Ledarutbildning  BAS  Upplevelse  7-­‐9  februari-­‐

Läderkursen  14-­‐16  februari-­‐

Ledarutbildning  scout  Tredelad,  del  2  14-­‐16  februari  –

Äventyrskursen,  del  1  14-­‐16  februari  –

Ljusspårskurs  17  februari  –

Utbildningsträff  14-­‐16  mars  –

Folkhögskolans  utbildardagar  14-­‐16  mars-­‐

Äventyrskursen,  del  2

Fler  utbildningar  hittar  du  på  stockholmsregionens  utbildningssida  >>

Här finns information och länkar till ledarutbildningar som riktar sig till scoutledare – både vuxna och ungdomar/unga ledare.

Ledarutbildningar – ett sätt utvecklas som person och som ledare

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet.

I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men, för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling.

Utbildningar som ordnas i genom vårt distrikt (Stockholmsdistrikten i samarbete).

Scouternas folkhögskola driver Scouternas ledarutbildningar. »

Det finns även gratis webbaserade utbildningar, som du kan göra från din dator.