Scouterna ska vara en rörelse fri från övergrepp. Ledare ska agera om övergrepp ändå inträffar.

Begreppet övergrepp skall tolkas vitt – att retas, små fula kommentarer, att kränka någon, få någon att känna sig utanför, fysiskt eller psykiskt våld… INGET är tillåtet.

Som scout eller ledare/funktionär/förälder – skall du känna att scouterna är ett tryggt ställe att vara på !

Alla ledare och funktionärer i Viggbyholms Sjöscouter  genomgår  kurser i Trygga möten för att ”certifiera oss”. Det är webkurser och obligatoriska workshops/utbildningar.

För att uppnå målet är det viktigt att arbetet med Trygga Möten ständigt hålls levande i det dagliga arbetet, lokalt och centralt. Som stöd finns utbildning och material för ledare, kårer och förbund.

Trygga Möten-kurserna är framtagna med stöd från Allmänna Arvsfonden.

Läs mer om Trygga Möten

Föräldrar, scouter och anhöriga – ja vem som helst – kan göra kursen Trygga Möten. Den är lärorik!!