Du äger !

Stort tack för att du ger av dig själv och din tid för att bidra till att scouterna i Viggbyholms Sjöscoutkår skall få vara med om äventyr, friluftsliv och gemenskap.

Vi är cirka 150 aktiva sjöscouter; scouter i alla ådrar (från 8 år), ledare och andra viktiga funktionärer. Tillsammans gör vi vår kår till världens bästa sjöscoutkår i Viggbyholm, Täby!

Det är viktigt att alla ledare tar del av vår handbok. Denna läses med fördel även av föräldrar till scouter, som vill veta mer om hur ledare bygger verksamheten.

En grundpelare i vår verksamhet är Scoutmetoden. Den bör sitta i ryggmärgen hos alla våra ledare. Det är en metod för personlig och social utveckling genom att vi lär genom att göra i den lilla gruppen, patrullen.

Vi vill också att vår web skall vara ett bra stöd för dig i din verksamhet. Vi utvecklar därför en egen flik – För ledare – där du skall kunna hitta material och länkar. Bidra gärna själv med idéer och skicka till vår webmaster, så läggs det upp.

Vill du utveckla ditt ledarskap, eller andra färdigheter genom att gå utbildningar, så kan kåren bidra till kurskostnaden. Det finns ett brett utbud – både ”på plats” och webbaserade utbildningar.

Vår kår skall vara en trygg plats – vi som ledare har ett stort ansvar. Vi ser därför gärna att ALLA våra ledare, funktionärer och styrelseledamoter går den webbaserade utbildningen – Trygga möten. Den gör du från din dator och du får ett intyg vid slutförandet.

Alla medlemmar är försäkrade under verksamheten. Läs gärna mer om vad det betyder för dig.

Använd gärna ditt kårengagemang som merit på ditt CV. Kår- eller viceordförande ställer gärna upp som referens.